Diageo, van bar tot portefeuille!

Niall JonesBedrijfsnieuws, Investment Update

Video source missing

Graag zetten we een bijzonder bedrijf in het licht, Diageo. Het bedrijf uit London en begonnen in 1997 is wereldleider op gebied van alcoholische dranken. Diageo is genoteerd aan de London Stock Exchange (ISIN GB0002374006) en is een positie in het GAM Multi Luxury Brands Fund. Het bedrijf heeft een marktwaarde van € 84 miljard en bijna 28.000 werknemers in dienst. Lees hier waarom Diageo thuis hoort in de portefeuille van de duurzame belegger.

Het business model

Diageo is wereldleider in de distributie van alcoholische dranken. Met een collectie van meer dan 200 merken die verkocht worden in 180 landen is het bedrijf in elke bar aanwezig. Buiten het distributiekanaal voorziet het 1,7 miljoen personen van bartrainingen en streeft het naar de verduurzaming van haar bedrijfsprocessen. Diageo is ontstaan uit de fusie tussen Grand Metropolitan en Guinness. Beide grote bedrijven waarvan de merkportefeuilles elkaar goed aanvulden. Momenteel bestaat de collectie van Diageo uit grote namen die menig alcohol liefhebber goed kent. Voorbeelden zijn: Johnnie Walker, Lagavulin, Ketel One, Bulleit Bourbon, Don Julio, Guinness bier, Tanqueray en Zacapa.

Langdurige groei

Diageo leeft de filosofie van de grote namen uit. Arthur Guinness pleitte voor het stroomlijnen van de productie en het focussen op kracht. Hierdoor heeft het bedrijf ervoor gekozen om in 2002 de fastfood keten Burger King te verkopen en zich toe te leggen op alcoholische dranken.  In 2008 sloot de grote Nederlandse concurrent, de familie Nolet, een samenwerkingsovereenkomst met Diageo. Hierdoor verkreeg het bedrijf exclusieve rechten op merken als Ketel One (Een!) en groeide het marktaandeel wederom. In maart 2020 ontstond er een dip in de verkopen door de sluiting van de horeca. Het alcohol overschot dat ontstond door deze ontwikkeling heeft een nieuwe bestemming gevonden als donatie van handreinigingsmiddelen aan ziekenhuizen. De tegenslag werd snel goed gemaakt door de sterke stijging in consumenten verkopen. Hieruit valt te concluderen dat het ‘levensmiddel’ alcohol de consument hoe dan ook weet te bereiken.

Duurzame doelen

Diageo draagt bij aan een duurzamere wereld door prijswinnende educatie te geven over de gevaren van alcohol. Het duurzame karakter is waar te nemen gedurende het volledige productieproces: van graan tot glas. Boeren uit ontwikkelingsgebieden wordt hulp geboden in het behouden van de biodiversiteit. Door innovatie is het watergebruik gereduceerd naar minder dan de helft van het voorgaand verbruik. 60% van de verpakkingen zijn van gerecycled materiaal en is bijna 100% herbruikbaar. Het label Johnnie Walker neemt het voortouw door plannen te maken om in 2030 volledig CO2 neutraal te zijn en het belang van verantwoordelijk drinken te benadrukken. Kortom, door constante innovatie weet Diageo het bedrijfsproces te verduurzamen en blijft het assortiment groeien. Daarom verdient het bedrijf niet alleen een plek achter elke bar maar ook in het portfolio van duurzame beleggers opzoek naar rendement.

Erkenning

Diageo heeft wereldwijd erkenning ontvangen voor de bijdrage die het levert op gebied van duurzaamheid. Zo is het dit jaar opgenomen in de lijst van top 1% bedrijven met een duurzaam water beleid. Bloomberg het bedrijf geplaatst in de ‘Gender Equality Index’ en heeft Equileap het eveneens genoemd als schoolvoorbeeld gendergelijkheid. Ten slotte is het bedrijf opgenomen in de Dow Jones Sustainablilty Index wat bijzonder is voor een bedrijf dat alcohol verkoopt.

In onze portefeuilles

Diageo heeft mooie cijfers laten zien in het verleden en heeft zich keer-op-keer waardig bewezen. Zelfs na de moeizame periode van vorig jaar heeft het bedrijf zich snel herpakt en is de cashflow zelfs toegenomen in vergelijking met de periode vóór Covid. Als onderdeel van onze positie in GAM Multi Luxury Brands Fund heeft het bedrijf een maximale weging van 0,08% in onze portefeuille.

Disclaimer

Dit stuk. Vormt. Geen. Koopaanbeveling.