Luxe merken nog steeds aantrekkelijk?

Erik-Jan ElvingBeleggingsfonds

Zijn luxe merken nog aantrekkelijk om in te beleggen? Zo langzamerhand beginnen de eerste gevolgen van de huidige coronacrisis zich te openbaren in de bedrijfscijfers. Welk effect heeft dit op de wereldwijde vraag naar luxe goederen? Mercurius belegt voor haar relaties in het GAM Luxury Brands Fund. Het fonds belegt wereldwijd in toonaangevende bedrijven in luxe consumentenproducten en -diensten. Deze sector heeft een sterk cyclisch karakter en is om die reden hard geraakt door de coronacrisis. Voor de crisis was er sprake van een structurele en groeiende vraag naar luxe consumentengoederen. De vraag is of deze groei voor de langere termijn door zal zetten. Wij nemen u graag mee in onze visie.

GAM Luxury Brands

GAM Investments is een onafhankelijk fondshuis met haar hoofdkwartier in het Zwitserse Zurich. Het fondshuis is in 1983 opgericht en heeft een vermogen van ca. CHF 120 miljard onder beheer. Eén van haar fondsen is het GAM Luxury Brands Fund. Mercurius belegt voor haar relaties in dit fonds. Het fonds wordt beheerd door Swetha Ramachandran. Omdat wij ten allen tijde graag de vinger aan de pols houden, spraken wij haar in een videosessie. We spraken met haar over de actuele ontwikkelingen in de portefeuille en over de strategie en visie voor de komende periode.

Sterke Merken

De portefeuille is voornamelijk belegd in de wereldwijde bekende luxe merken. Enkele aansprekende namen die in het fonds voorkomen zijn bijvoorbeeld Hermes, L’Oreal en Adidas. Stuk voor stuk sterke luxe merken met een rijke geschiedenis. Het fonds kent een geconcentreerde portefeuille met 28 namen. Ongeveer 2/3 van het fonds is belegd in cyclische en 1/3 in defensieve consumentengoederen. Een kleine greep uit het assortiment…

Louis Vuitton kennen we allemaal van de tassen, maar is inmiddels uitgegroeid tot veel meer dan dat. Voluit heet het bedrijf inmiddels Louis Vuitton Moët Hennessy kortweg LVMH. Wereldwijd sterk in mode, lederwaren, parfum, cosmetica, horloges, juwelen, wijnen en sterke dranken. Merken als Tag Heuer, Givenchy en Moët & Chandon klinken logisch, maar ook de Nederlandse scheepsbouwer Royal Van Lent Shipyards ‘vaart’ tegenwoordig onder de vlag van LVMH. Om de groeiende groep welvarende millennials aan te blijven spreken is duurzaamheid een niet meer weg te denken strategie binnen LVMH. De sluiting van winkels als gevolg van de verschillende lockdowns hebben hun sporen nagelaten. De actuele situatie in China laat gelukkig zien dat de vraag daar ook weer snel herstelt.

Eén van de recent opgenomen posities is Ferrari. De fabrikant van exclusieve supercars presenteerde deze week beter dan verwachte resultaten. Ferrari is op de beurs nu meer waard dan Ford of General Motors. Daarnaast kwam een persbericht met de kop ‘Back at Full Capacity’! En dat is hard nodig, want het orderboek is meer dan gevuld. Op sommige modellen stond voor de crisis al een wachttijd van meer dan twee jaar. Ferrari heeft zeer recent een aantal nieuwe modellen geïntroduceerd. De bekende V12 motoren zijn niet langer heilig en op de optielijst kunt u inmiddels gewoon ‘hybride’ aanvinken. Met een actuele productie van ‘slechts’ 10.000 auto’s per jaar komt de exclusiviteit van het merk voorlopig nog lang niet in gevaar. Zeker niet in een land als China waar exclusiviteit wel een erg rekbaar begrip wordt. Voldoende perspectief voor een merk als Ferrari lijkt ons.

China maakt het verschil

De Chinese consument neemt maar liefst 35% van de markt voor luxe merken voor haar rekening. Sterker nog….. 90% van de groei in deze sector wordt op dit moment bepaald door de Chinese consument. Inmiddels vindt bovendien de helft van deze consumptie plaats in eigen land. Het is dus niet meer alleen de rijke toerist in de rij voor de winkels van Louis Vuitton en Hermes. De eerste tekenen na het opheffen van de lockdown laten zien dat de vraag in China weer herstelt. We zien veel troostaankopen door consumenten die maanden lang niets uit konden geven. Door de wereldwijde reisbeperkingen verschuift een nog groter deel van de consumptie naar het eigen land. Veel luxe merken vinden makkelijk hun weg richting China. Onder andere via e-commerce. Met de opkomende groep millennials en een snel toenemende welvaart, gaat China wat ons betreft het verschil maken in deze sector.

Conclusie

Onze indruk is dat het team van het GAM Luxury Brands Fund haar focus op de lange termijn groei van het fonds weet te houden. Er is geen sprake van paniek of twijfel ontstaan aan de strategie van het fonds in de afgelopen periode. Het fonds kent geen posities in grote luxe hotelketens of casino’s en heeft nagenoeg geen exposure richting de (luxe) reisbranche. De doorlopende aandacht voor duurzaamheid maakt de sector eveneens aantrekkelijk. Vanwege het hoog-cyclische karakter is het fonds bovengemiddeld hard geraakt met een daling van year-to-date 14,9% per 30 april. Wij zijn minder pessimistisch dan de markt en gaan uit van een duurzaam herstel. Sterke merken overleven altijd en vergeet niet dat alle stimuleringsmaatregelen van overheden als doel hebben de consumentenbestedingen zoveel mogelijk op pijl te houden.