Teleurstelling versus verrassing

Thijs BaasEconomie

Beleggen gaat om de toekomst. Wat verwachten beleggers en hoe komt die verwachting uit? Is het een teleurstelling of een (positieve) verrassing? Als je naar de toekomst toe verrast, dan geeft dat hoop op meer. En dat zien we ook bij bedrijven. Je belegt niet in een bedrijf voor wat het nu is, maar wat het in de toekomst kan worden. Sommige bedrijven springen eruit. Bijvoorbeeld Tesla. Niet eerder verkocht Tesla meer auto’s dan in het afgelopen kwartaal. Volume draaien stond voorop, de winstmarges waren even secundair.

Zo testte Elon Musk de prijselasticiteit, zonder substantieel verlies te lijden. Ondanks de hogere energieprijzen en de wegvallende subsidies kopen nog heel veel mensen een nieuwe Tesla. En ook als Musk de prijs niet verder verlaagt zal de verkoop niet stilvallen. Mensen willen nu bovenal prettige rijden, met een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Ook buiten Europa overigens: wat gebeurt er bijvoorbeeld als India het elektrische rijden en Tesla massaal gaat omarmen?

China belangrijkste markt

De belangrijkste markt blijft toch China en juist daar is de concurrentie voor elektrische auto’s moordend. Het is ook helemaal niet zo erg als de autobouwers een goede competitie met elkaar hebben. Tesla kan andere autobouwers in zijn slipstream meenemen. Zo zie je dat Rivian, BYD en andere elektrische-autobouwers hele goede ontwikkelingen laten zien. Bovendien: als de elektrificatie van de automarkt wereldwijd verder voortschrijdt, zal Tesla in de VS en in Europa by far marktleider blijven.

Uiteindelijk hebben de meeste mensen maar één auto, dus daar zúllen ze een keuze in moeten maken. 19 juli wordt duidelijk hoe de winst per auto is, maar vooralsnog is Tesla het bedrijf met de hoogste marge in de markt. En waar Tesla het aflegt op het gebied van elektrische vehikels, slaat het met zijn vele andere geïntegreerde oplossingen een flinke slag. Autobouwen is een onderdeel van wat Tesla doet, maar de meeste potentie zit misschien wel in andere onderdelen.

Huishoudmerk

Want terwijl de autoverkopen van Tesla alle aandacht naar zich toe trokken, sloot Elon Musk deals met onder meer General Motors en Ford om zijn laadstations voor ze open te stellen. Die kunnen daarmee veel geld besparen, terwijl Tesla er ook bepaald niet slechter van wordt. Op dit moment vormt de laadpalendeal nog maar een klein deel van Tesla’s opbrengst. Maar Musk heeft eerder al laten zien dat hij tot dingen in staat is die eerder nauwelijks voor mogelijk werden gehouden.

Van elektrische vehikels tot elektrificatie van woningen: er zit bij Tesla nog het nodige in de pijplijn. Een autobouwer die inmiddels veel trekken heeft van een huishoudmerk voor mensen die niet eens een auto hébben: Elon Musk draait zijn hand er niet voor om. Hij levert ook de zonnepanelen voor mensen die hun eigen energie willen opslaan. Mocht Elon Musk geld bij moeten storten bij ‘zorgenkindje’ Twitter, dan heeft hij ook andere niet-beursgenoteerde bedrijven om op terug te vallen, zoals Starlink of SpaceX. Zo blijft de Tesla-aandeelhouder buiten schot.

Draadje van Meta

Toch kan de introductie van Twitter-kloon Threads Elon Musk wel degelijk pijn doen. Als er één platform is dat een berichten-app goed neer kan zetten is het wel Meta. Via Facebook en Instagram heeft Mark Zuckerberg al veel ervaring met alle ethische en juridische aspecten van controle op berichten; ze liggen niet meer zo onder vuur, terwijl Twitter onder Elon Musk alleen maar controversiëler is geworden. Of Threads ook een succes wordt moet nog blijken. Maar het kan naast Twitter een mooi nieuw platform worden.

In eerste instantie wordt Threads vooral in de VS geïntroduceerd, omdat de EU-regelgeving nog te weinig houvast biedt. De timing is opmerkelijk, nu Twitter net behoorlijk onder vuur ligt. Het zou zomaar onderdeel kunnen worden van de cage fight tussen Mark Zuckerberg en Elon Musk. Het aandeel Meta heeft al een gigantische rit laten zien na de eerdere implosie en dit kan een verdere katalysator zijn in het stuwen van het aandeel. En zo niet, dan is er geen man overboord. En dat schept de nodige relaxedheid bij Zuckerberg en consorten.

Moordende concurrentie

Aan de vooravond van het cijferseizoen is het interessant om te kijken naar de ontwikkelingen van de bedrijven in het tweede kwartaal. Alles lijkt wat genormaliseerd, na de heftige schokken uit het eerste kwartaal, met probleembanken als Credit Suisse en Silicon Valley Bank. De consument lijkt zich redelijk staande te houden, ondanks de voortdurend stijgende rente. De eerste helft van het jaar werd de beurseuforie vooral gedreven door slechts een paar aandelen. Daarom is het spannend om te zien wat andere bedrijven nu doen en welk effect dat heeft op de reële economie.

Magnificent seven

Vooral de zogenaamde magnificent seven – Meta Platforms, Amazon, Alphabet, Apple, Nvidia, Microsoft en Tesla – gaven een boost aan de markt. Met onbegrensde toepassingen van AI wisten zij forse winsten te maken. Toch is juist bij die fikse koerssprongen in het begin van het jaar de kans op teleurstellingen later in het jaar vrij groot. Dus ligt de vraag voor: wie slaagt er het best in om zijn productiviteit verder te verhogen en zijn marges op te krikken? Wie kan er in Q3 nog echt verrassen, en wie stelt teleur?