Kleine bedrijven, groots resultaat!

Koen BenderBeleggingsfonds

Het rendement uit Europa komt dit jaar vooral van Comgest (+37%). Het Franse fondshuis Comgest zit al jaren in portefeuilles bij Mercurius. Comgest staat bekend om haar lange termijn focus. Een macro visie zal je hier niet snel horen. De fondsmanagers zijn stockpickers bij uitstek. Tot welke resultaten leidt dat bij het Comgest Growth Europe Smaller Companies fonds? En welke aandelen zijn de top picks van de managers?

Comgest

Sinds 1985 werkt het Franse Comgest aan haar beleggingen met een kenmerkende lange termijn strategie. Het bedrijf is uitgebouwd tot een wereldwijd fondshuis. Het is nog altijd in handen van haar oprichters en werknemers. Dit kenmerkt de lange termijn visie van het bedrijf. Het fonds wat zich richt op Europese Midcap groeiparels heeft voor een bijzonder goed rendement van +37% gezorgd dit jaar!

Europa

De groei van de Europese economie blijft achter ten opzichte van Amerika en opkomende landen. Hoe vinden we dan toch rendement in Europa? Een strenge selectie biedt een antwoord. Hierbij kan je denken aan bedrijven die een groot deel van hun omzet uit opkomende economieën halen. Zoals bijvoorbeeld Unilever. Een dat voor omzetgroei steeds afhankelijker is van opkomende markten.

Daarnaast kan je inzetten op niche-segmenten die wél hard groeien in Europa. Dit is waar Comgest voor kiest. Denk bijvoorbeeld aan trends zoals vergrijzing en robotisering. De groei van deze trends in Europa is enorm. Ondanks de trage economische groei in Europa.

De sterk geconcentreerde portefeuille van de stockpickers bij Comgest bevat slechts 32 bedrijven. Het fonds is vooral belegd in gezondheidszorg en technologie. We lichten een van de posities uit, MTU Aero Engines.

MTU Aero Engines

MTU Aero Engines AG is een Duitse fabrikant van vliegtuig motoren. Het bedrijf ontstond in 1968 als joint-venture tussen MAN Turbo en Daimler-Benz. In 2003 kwam het in handen van private-equity partij KKR. Dat binnen korte tijd een exit maakte middels een IPO aan de Duitse beurs. Het bedrijf is inmiddels actief op 15 locaties met 10.000 mensen. MTU heeft een jaarlijkse omzet van €4,6 miljard. Een derde van alle vliegtuigen in de wereld heeft MTU-onderdelen aan boord. Constante innovaties zorgen voor slimmere motoren die brandstof besparen en minder lawaai maken.   

In september 2019 maakte MTU haar introductie in de DAX index, waarbij het ThyssenKrupp verving. MTU heeft een marktkapitalisatie van zo’n €13 miljard. De omzet is opgedeeld in 3 business units. Onderdelen voor motoren in militaire luchtvaart maken 9% van de omzet uit. Onderdelen voor motoren in commerciële luchtvaart maakt 33% van de omzet uit. De overige 58% is afkomstig uit onderhoud, inspectie en reparaties in de commerciële luchtvaart.

Rendement uit Europa in onze portefeuilles

Mercurius heeft positie in het Comgest Growth Europe Smaller Companies fonds. Bekijk hier onze andere positie in Europese aandelen.