‘Mijn hart ligt toch bij adviseren’

Thijs BaasDiversen

Na 31 jaar NN en ING gaat Sylvia Pellen per 1 september als relatiebeheerder aan de slag bij Mercurius Vermogensbeheer. Waar ze vooral naar uitkijkt is de ambitie om met zijn allen aan één doel te werken. Zelf weet ze na ruim drie decennia werkervaring dat ze liever een adviesrol heeft dan een managementfunctie. En daarin hoopt ze bij Mercurius haar ei kwijt te kunnen. ‘Advies zit in mijn hart. Goed advies neerzetten is cruciaal, en als iemand tijd van je nodig heeft, moet je die zelf kunnen indelen al naar gelang wat goed is.’

Toch had ze al die jaren bij NN, en ING voor geen goud willen missen. Levensverzekeringen, personal banking, private banking, adviseren van het personeel: alles kwam voorbij. ‘Ik wil graag voor een doel werken, en niet voor een tijd. Als je je werk leuk vindt en hart hebt voor je klanten is het niet erg, maar leuk om te doen. Maar ja, uiteindelijk moet je werk wel gewoon afkomen.’

Forse reorganisatie

Sylvia begon op 1 april 1990 voor Nationale Nederlanden bij levensverzekeringen en al gauw kwamen daar hypotheken bij. In 2005 stapte ze over naar ING, als financieel adviseur particulieren. Eind 2007 trad ze toe tot het management, waar ze onder meer te maken kreeg met een forse reorganisatie. Zo was ze in 2009 verantwoordelijk voor het pilot-kantoor van ING in Den Haag. Om uiteindelijk toch weer tot de slotsom te komen dat ze het pure adviseren te veel miste.

Opleidingen

Sylvia staakte destijds na twee jaar haar hbo-opleiding om bij NN in dienst te treden. Ze is dan ook dankbaar voor de opleidingscultuur waarvan ze bij de verschillende ING-onderdelen de vruchten heeft geplukt. ‘Je werd intern en extern opgeleid, met diverse vakdiploma’s op hbo-niveau. Ook op het gebied van management, Wft – Assurantiën B en PE Vermogen tot Wft Hypotheken, DSI en cursussen over consumptief krediet. In deze wereld is het noodzakelijk om je kennis bij te houden.’

Naast de vele opleidingen op inhoudelijke vakgebieden bood ING ook opleidingen in het kader van je ontwikkeling als mens. ‘Daarvoor volgde ik vele workshops en trainingen. Ze geven je heel veel kansen om jezelf én een eigen purpose te ontwikkelen. Dat zijn vaak hele intense trainingen. Maar het maakt je ook sterker in je adviesrol naar de klant.’

Ken je klant

Met de meest recente reorganisatie bij ING deed zich een uitgelezen gelegenheid voor om de bakens te verzetten. Een interessante functie bij Mercurius zette Sylvia aan het denken. En hoe meer ze te weten kwam over de Haagse vermogensbeheerder en de mensen die er werken, hoe zekerder ze wist: hier moet ik zijn!

De klant komt wat haar betreft vanaf 1 september nog centraler te staan. ‘Daarvoor moeten de dossiers goed op orde blijven – ten behoeve van alle stakeholders! Daar wil ik zeker mijn bijdrage aan leveren. Advies staat voor mij voorop, maar een goede administratie hoort daar ook bij. Know your customer (KYC), is een belangrijk onderdeel van het due diligence-proces, en het mooist is als dat kan in goed gesprek met de klant.’

Rijswijk – Naaldwijk

Sylvia woont nu met haar partner Paul in Naaldwijk, nadat ze eigenlijk vrijwel haar hele leven in Rijswijk doorbracht. Hun dochter Amber woont nog thuis, Pauls zoon Mark – uit een eerder huwelijk – is inmiddels het huis uit. Als ze het over ‘de stad’ heeft, gaat het al haar leven lang over Den Haag. En dat zal met haar nieuwe functie bij Mercurius Vermogensbeheer zeker niet veranderen.