Nieuwe overnameprooi: Metro AG

Koen BenderBedrijfsnieuws

6-7-2019 – Aldi, Lidl, het Duitse concept ‘veel voor weinig’ is u wel bekend. Veel voor weinig, moet ook de Tsjechische miljardair Daniel Kretinsky gedacht hebben toen hij afgelopen week een bod van 16 euro per aandeel uitbracht op het Duitse winkelbedrijf Metro AG. Wij denken dat het nog wel een onsje meer mag zijn en namen positie in overnameprooi Metro.

Metro, een koopje? 

Het Duitse Metro AG is in Nederland bekend van de Makro, en eerder de Mediamarkt, het mediaconcern heeft ze echter een aantal jaar geleden van de hand gedaan in een strategie om onderdelen af te stoten en meer te focussen op de food business. Metro heeft 343 winkels in West-Europa, 89 in Rusland, 194 in Oost-Europa en 133 in Azië. De groep bestaat voornamelijk uit groothandels onder de merknaam Metro, daarnaast heeft het hypermarkt keten Real in Duitsland wat al geruime tijd in de etalage staat. Vooral dochteronderneming Metro Properties is interessant, zij is eigenaar en beheert 500 retail locaties verdeeld over Europa en Azië.

Kretinsky de Jager

EP Global Commerce bracht een bod uit op Metro, een entiteit die voor 53% in handen is van de Tsjech Daniel Kretinsky en voor 47% van zijn Slowaakse business partner Patrik Tkác. De Tsjechische miljardair Kretinsky heeft zijn vermogen opgebouwd in energiecentrales in voornamelijk Oost-Europa en is zijn belangen nu aan het spreiden. Hij heeft een belang in de voetbalclub Sparta Praag gekocht en in Franse media, zoals het tijdschrift ELLE en de toonaangevende krant Le Monde. Kretinsky staat bekend als echte koopjesjager. E-commerce steelt de spotlights terwijl de winkelstraten langzaam leger worden.

Kretinsky greep daarom de kans een minderheidsbelang in het lijdende Metro AG te verwerven, nu krap een jaar geleden. Overtuigd dat Kretinsky een positieve draai aan het concept van de food wholesale business kan geven bracht hij afgelopen week een bod uit van €5,8 miljard in cash. Dit was slechts 3% premie op de slotkoers van de dag ervoor, maar hij argumenteert zelf dat het een 34,5% premie is op de koers van het aandeel toen hij in augustus vorig jaar zijn eerste belang van 7,3% kocht.

Olaf Koch, verdedigt de prooi

Metro CEO Olaf Koch heeft het bod afgewezen en zegt dat €16,- per aandeel het bedrijf substantieel onderwaardeert. Koch is bezig een turn-around strategie te implementeren voor Metro AG waarbij het focust op de foodbusiness en randactiviteiten afstoot. Belangrijk zijn minderheidsbelangen van oud-oprichters families, familie Beisheim (6,5%), familie Schmidt-Ruthenbeck (14%) en familie Haniel (15%). De familie Haniel is reeds in zee met Kretinsky en heeft haar belang al afgebouwd, op haar resterende belang heeft Kretinsky een call-optie. De families Schmidt en Beisheim zullen mogelijk een hogere prijs verlangen voordat ze afstand doen van Metro.

De regels van de jacht

De Duitse regelgeving bij een overname van een beursgenoteerd bedrijf stelt dat het overname bod kan worden verhoogd. De overnemende partij heeft hiervoor twee mogelijkheden. (1) De bieder mag het bod aanpassen tot 1 dag voor het einde van de biedingsperiode (gezamenlijk met bevestiging van financiering van het cash bod). (2) De bieder koopt meer aandelen van de prooi gedurende de biedingsperiode, voor een koers hoger dan het originele bod. In dit geval wordt het bod automatisch verhoogd tot de hoogste prijs die de bieder heeft betaald. Op de website van Metro AG onder het kopje ‘Legal Announcements’ kunnen de laatste ontwikkelingen omtrent de overname worden gevolgd.

Boodschappen doen

Voor cliënten die beleggen in onze neutrale tot offensieve portefeuilles nemen wij positie in een turbo long met een stoploss niveau op EUR 11.50. Kretinsky’s intenties lijken serieus en het bod van 16 euro – een premie van 3% op de laatste koers – zal volgens ons niet het laatste bod zijn waarmee Kretinsky de aandeelhouders zal moeten overtuigen. Wordt vervolgd…

JA! GRAAG ONTVANG IK DE VISIE UPDATES