Is er nog ruimte voor Europese groeiaandelen?

Erik-Jan ElvingBeleggingsfonds

Is er nog ruimte voor Europese groeiaandelen? Welke groeiaandelen moet ik dan hebben? De COVID-19 crisis heeft al verschillende ‘heilige huisjes’ omvergeblazen. Veel bedrijven die bekend stonden om hun stabiele en degelijke dividendbeleid, hebben hun reputatie inmiddels moeten laten varen. De huidige situatie vraagt flexibiliteit van iedere onderneming. Bedrijven met een focus op groei zijn van oorsprong ervaren in het zoeken naar kansen in de markt. Zij bestemmen namelijk jaarlijks een groot deel van de winst voor ‘groei’ in plaats van dividenduitkeringen. Alles om de bovengemiddelde groeidoelstellingen te kunnen blijven realiseren. Dit geldt ook voor Europese groeiaandelen, ook al moeten we het nu wel zoeken in andere sectoren dan voor de crisis. Daarnaast is het interessant om in de gaten te houden welke waarde-aandelen van voor de crisis de focus van dividend naar groei gaan verleggen. Als Mercurius nemen wij u graag mee in onze kijk op Europese groeiaandelen.

Allianz Europe Equity Growth

Allianz Global Investors is de investerings-tak van het Duitse Allianz. Eén van grootste verzekeraars ter wereld met een geschiedenis die terug gaat tot het jaar 1890. Allianz Global Investors heeft een vermogen van € 510 miljard onder beheer. Sinds vorige week hebben wij een deel van het vermogen van onze relaties ook aan Allianz toevertrouwd. In de zoektocht naar een fonds dat goed aansluit bij onze visie op beleggingen in Europa kwamen wij uit bij het Allianz Europe Equity Growth Fund. Naast onze gebruikelijke analyses spraken wij ook met Laura Villani, productspecialist van het fonds. Wij bespraken met haar de recente ontwikkelingen in het fonds en de strategie voor de komende periode.

Degelijke groeibedrijven

De investeringsbeslissingen in het fonds worden met de nodige Duitse ‘gründlichkeit’ genomen. Tot op de dag van vandaag maakt elk bedrijf waarin wordt geïnvesteerd gemiddeld 10 jaar onderdeel uit van de portefeuille. Het fonds kent een relatief lage weging in de sectoren die zwaar getroffen zijn door de Corona crisis. Financiële dienstverlening en de reisbranche maken slechts een klein onderdeel van de portefeuille uit. Energiebedrijven en vastgoed komen zelfs helemaal niet voor. De sectoren die het zwaarst wegen zijn Industrie (26%), IT (26%) en Gezondheidszorg (15%). Het fonds is gespreid over 55 bedrijven en heeft een omvang van ruim 6 miljard. Het heeft hiermee tevens haar maximale omvang bereikt. Een grotere omvang zou betekenen dat Allianz concessies moet doen ten aanzien van haar beleggingsbeleid. Allianz acht dit niet wenselijk en heeft daarom een zogenaamde ‘soft-closure’ ingesteld. Het fonds is daardoor slechts beperkt toegankelijk. Nieuwe toetreders worden niet meer toegelaten. Wij waarderen dit besluit en zijn blij dat Mercurius als bestaande investeerder haar relaties nog wel in dit fonds kan laten investeren. We laten u graag zien waarom.

Waar komt de groei vandaan?

De portefeuille van het fonds is opgebouwd uit bekende en minder bekende Europese groeiaandelen. Bekende namen in de portefeuille zijn bijvoorbeeld ASML, Zalando, SAP, Adidas en L’Oreal. Er zitten natuurlijk ook bedrijven in portefeuille met minder aansprekende namen, maar met minstens zo’n aantrekkelijk groeipotentieel. De vraag ‘Is er nog ruimte voor Europese groeiaandelen?’ kan alleen worden beantwoord als we weten waar de toekomstige groei vandaan gaat komen. We beantwoorden deze vraag graag aan de hand van een paar minder bekende voorbeelden uit de portefeuille….

Assa Abloy

Elke Nederlander heeft bijna wel een slot van Nemef of Lips in zijn woning. Minder mensen weten dat beide merken eigendom zijn van het beursgenoteerde Zweedse bedrijf Assa Abloy. En Assa Abloy omvat veel meer dan deze twee merken. Assa Abloy is een innovatieve leverancier van totaaloplossingen voor deuropeningen, toegangsbeveiliging en vele andere slimme én handige registratie- en beveiligingsoplossingen. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de zakelijke markt. Het bedrijf heeft een extreem breed scala aan merken onder haar hoede. Het is bijna onmogelijk om een deur of toegangspoort te passeren zonder dat er een link ligt naar Assa Abloy. Let daar maar eens op! Een mooi voorbeeld van een bedrijf waar we dagelijks mee te maken hebben zonder ons daar bewust van te zijn. Een bedrijf met een mooie toekomst en groeikansen in een wereld waarin domotica ons steeds meer gemak en veiligheid gaat brengen. En dan hebben we het nog niet gehad over de minstens zo interessante oplossingen die Assa Abloy biedt voor de zakelijke markt.

Coloplast

Een ander mooi voorbeeld is het Deense Coloplast. Dit bedrijf is opgericht in 1957 en ontwikkelt, produceert en verkoopt medische apparatuur en diensten voor stomazorg, urologie, continentie en wond- en huid-verzorging. Het bedrijf produceert en levert over de hele wereld. Coloplast levert haar producten aan ziekenhuizen en zorginstellingen, groot- en detailhandel, maar ook rechtstreeks aan de consument. Coloplast biedt daarnaast actuele en praktijkgerichte onderwijsprogramma’s voor zorgprofessionals. Alles gericht op een hoge kwaliteit van leven voor de patiënt. In een tijd waarin onze levensverwachting hoger ligt en de vergrijzing toeneemt richt Coloplast zich dus op een duidelijke niche in deze groeimarkt. Is er nog ruimte voor Europese groeiaandelen? Voor Coloplast luidt het antwoord: Ja!

Conclusie

Er zijn nog vele andere mooie voorbeelden te noemen van vergelijkbare en vaak nog onbekende bedrijven. Bedrijven met een sterke balans en de focus op groei van marktaandeel, omzet en winst. De Corona crisis heeft ons laten zien dat niet alle sectoren even hard worden geraakt en dat groei zelfs mogelijk is in tijden van crisis. Financiële markten hebben laten zien dat zij verrassend snel kunnen herstellen. Ditzelfde geldt voor de reële economie getuige de economische cijfers die deze week werden gepubliceerd. De tegenstrijdigheden blijven echter groot tussen de onderlinge sectoren. Het blijft daarom van belang om hier de juiste accenten te leggen. Met het Allianz Europe Equity Growth Fund in onze portefeuilles zijn wij goed uitgerust om toekomstige groeikansen te kunnen benutten! Het gemiddelde rendement over de afgelopen vijf jaar van het Allianz Europe Growth Equity Fund bedroeg 6,08 % per jaar. Het verslaat daarmee de MSCI Europe Growth index met 1,35 % per jaar. Voor ons één van de bewijzen dat de strategie zijn vruchten afwerpt. Welkom aan boord Allianz!