Beïnvloedt kosteninflatie het cijferseizoen?

Thijs BaasEconomie, Nieuws

Het meest acute gevaar van corona schuilt niet zozeer in nieuwe lockdowns en overbelasting van de zorg. Personeelstekorten door verplichte quarantaines vormen een veel grotere bedreiging voor de economie. Krapte – van onder meer personeel en grondstoffen – leidt in verschillende sectoren tot prijsstijgingen en dat zie je al links en rechts terug in de kwartaalcijfers. De grote vraag is daarom welke bedrijven het best met deze kosteninflatie om kunnen gaan.

Photo by Anastasiia Chepinska on Unsplash

Het is positief dat de ECB het mandaat voor stimulering flexibeler wil maken en de rente laag wil houden. De gevaren van niet-stimulering zijn veel groter dan die van te lange stimulering. Het enige gevaar voor de langere termijn zijn de gevolgen voor de valutamarkt: als andere landen, waaronder de VS, de kraan wel dichtdraaien en de rente verhogen, kan de dollar sterker worden ten opzichte van de euro.

Raffinement van oliebaronnen

De Opec-landen zijn het eens over verhoging van de olieproductie. Tot een verlaging van de prijs leidde dat nog niet: die ligt rond de $74 per vat. Wederom blijken de oliebaronnen geraffineerder dan hun olie: ze geven een signaal van bereidwilligheid naar de wereld, maar het opschalen van de productie staat nog altijd niet in verhouding tot de toegenomen vraag. Als ze een miljoen vaten meer produceren en de behoefte is 2 miljoen extra vaten, dan blijft de prijs hoog.

Beurstalk over oa de gevolgen van prijsstijgingen

Cijferseizoen

Chips zijn het nieuwe olie, zou je kunnen zeggen. Voor onbetwiste marktleider ASML zit de grootste uitdaging in het verhogen van de productie van chipmachines, op een goede en veilige manier. Dán kan het bedrijf de omzetverwachtingen blijven overtreffen. Maar: innovatie blijft van levensbelang. Als ASML erin slaagt om met een nieuwe productielijn dezelfde stap te zetten als de afgelopen vijf jaar met EUV-machines, dan dwingt het een plek in de basisopstelling af.

Meer bedrijven blijken bij de presentatie van de kwartaalcijfers te worstelen met prijsstijgingen. Dat geldt ook voor Unilever: palmolie is 70% duurder en sojaolie 60%. Dat kun je als bedrijf ook aangrijpen om goed naar alternatieven te zoeken en dán is het uiteindelijk pure winst. Unilever is een fantastisch bedrijf, maar het mist op dit moment die innovatiekracht en het vermogen tot productontwikkeling. Inflatie is in de kern een vraag die veel harder stijgt dan het aanbod kan bijbenen. En als alternatieven heel makkelijk voorhanden zijn, kun je dat makkelijker pareren.

Prijskracht

Bedrijven die prijskracht hebben en de prijsstijging kunnen doorbelasten aan de eindklant zullen in het voordeel zijn. Daarnaast kun je als bedrijf duidelijk profiteren van een goed gemanagede supply chain. Het is dan ook een ‘perfect storm’ geweest het afgelopen jaar: daarop kwam ook nog het vastlopen van de Ever Given in het Suezkanaal in de laatste week van het eerste kwartaal en het effect van die vertragingen manifesteerde zich in het recente kwartaal.

Via het Allianz Europe Growth Fund en de UBS MSCI World Socially Responsible ETF heeft Mercurius Vermogensbeheer een positie in Unilever. In ASML heeft Mercurius een positie via onder meer het Allianz Europe Equity Growth Fund en het Baillie Gifford Positive Change Fund.