Creatief met groeistuipen

Thijs BaasEconomie, In de media

Een bedrijf als Moderna laat zien: de weg naar volwassenheid is geplaveid met hier en daar een flinke groeistuip. Capaciteitsproblemen, onderdelentekorten of te zonnige voorspellingen: je ontkomt er bijna niet aan, op weg naar de top. En of je nou Moderna, ASML of Tesla heet, de kunst is om met die groeistuipen te dealen. Dan groeit de belegger het meest soepel met je mee.

Dat je met die stuipen het randje kunt opzoeken, laat Elon Musk keer op keer zien. Hij weet dondersgoed dat zijn manier van communiceren niet door iedereen gepruimd wordt. En als je met je tweets te vaak de Securities and Exchange Commission (SEC) op je dak krijgt, wordt het ook de meest trouwe beleggers op een gegeven moment te gortig. Aan de andere kant weten beleggers ook dat ze nou eenmaal niet met de makkelijkste CEO te maken hebben.

Spreiding en balans

Mercurius houdt de posities in Tesla beperkt; de fonds manager met Tesla in portefeuille (Baillie Gifford Worldwide Positive Change Fund) heeft het belang dit jaar gereduceerd. Daarenboven worden onze portefeuilles geherbalanceeerd op kwartaalbasis. Zo wordt voorkomen dat het gewicht van individuele aandelen te groot wordt en wordt het risico beperkt. Spreiding blijft het devies: met een uitgebalanceerde portefeuille ben je het best gewapend tegen stuiptrekkingen. Een mooi bedrijf zet je niet in vijf maanden neer, maar in vijf of tien jaar. Dat moet ook voor de belegger de horizon zijn, maar die horizon moet je niet vervuilen.

In Voorbeurs van RTLZ ging Koen Bender uitgebreid in op de groeistuipen van Elon Musk