Consolidatie in logistiek

Koen BenderInvesteringsanalyse, Investment Update, Nieuws, Nieuwsbrief

Lees het artikel als PDF

Het Zwitserse bedrijf CEVA is recent in het nieuws omdat twee partijen zich gemeld hebben met een overnamebod. Kunnen we een biedingsstrijd verwachten?

Wie is CEVA?

TNT Logistics is in 2006 verkocht aan de Amerikaanse private equity partij Apollo, die het datzelfde jaar onder de nieuwe naam CEVA fuseerden met het van oorsprong Texaanse EGL. Apollo bracht CEVA in mei 2018 naar de beurs in Zwitserland, waarmee het $1.1 miljard ophaalde. Bij deze beursgang heeft de containerrederij CMA-CGM een belang genomen van $380 miljoen, en werd daarmee strategisch partner met een belang van 25%. Het CEVA hoofdkantoor is nog altijd gevestigd in Hoofddorp.

Kaper op de kust; DSV

Het Deense DSV is logistiek speler sinds 1976 en is sindsdien vooral gegroeid door een aantal overnames. Zo nam het Samson Transport (1997), DFDS Transport Groep (2000) JH Bachmann (20014), Frans Maas (2006) en ABX Logistics (2008) over.

Op 11 oktober bevestigde DSV in een persbericht dat het een bod had gedaan op CEVA van CHF 27,75 per aandeel. Dit voorstel is afgewezen door de raad van bestuur van CEVA, zij wilden niet in gesprek met DSV.  Op 23 oktober volgde een bericht dat ze een herzien bod had gedaan van CHF 30,- in contanten. DSV meldt in dit persbericht dat ook na de verhoging van het bod CEVA niet bereid was in gesprek te gaan en ze daarom hun bod hebben ingetrokken.

CMA-CGM

De Franse rederij CMA-CGM is een familiebedrijf, opgericht door Jacques Saadé in 1978. Het behoort tot de drie grootste containerrederijen ter wereld (naast AP Moller-Maersk en MSC). De containerrederijen hebben moeilijke tijden gekend maar zien langzaam vooruitgang en de sector lijkt rijp voor consolidatie. Maersk is begonnen door Damco Logistics in haar zeevracht tak in te lijven, en de rest van de sector lijkt de strategie te volgen dat men de hele supply chain van producent tot consument aanbiedt als dienst, in plaats van alleen capaciteit aan boord van het containerschip.

CMA is de laatste jaren op een waar oorlogspad op zoek naar overnameprooien. In 2017 kocht het Neptune Orient Lines (NOL), de containertak van NOL opereert onder de naam APL. Deze zomer kondigde ze aan het Braziliaanse Mercosul Line van Maersk over te nemen.  Hongerig naar meer heeft CMA diezelfde zomer een poging gedaan een deal te sluiten met zowel Hamburg Sud als Hapag-Loyd, maar geen van beide rederijen verwelkomde het bod. In september waren er geruchten dat na deze mislukte pogingen CMA van plan zou zijn om de Taiwanese containerrederij Evergreen over te nemen voor $4 miljard, eveneens zonder succes. Serge Corbel (sinds 1991 werkzaam bij CMA) was de CFO bij NOL/APL om de consolidatie in goede banen de leiden, hij is per 15 oktober in als CFO bij CEVA in dienst getreden. Logistiek vakblad The Loadstar’ roemt hem de deal-broker van CMA.

Na het eerste bod van DSV op CEVA heeft CMA haar stemrecht verhoogt van 25 naar 33 procent. Vervolgens kwam CEVA op 25 oktober met een persbericht dat ze met CMA overeen was gekomen hun vracht management tak over te nemen, en dat CMA aan bestaande aandeelhouders een exit optie wilde aanbieden van CHF 30,-, eveneens in contanten. CMA-CGM is contractueel verplicht om uiterlijk 30 november een officieel bod uit te brengen.

Conclusie

CMA is aan zet om haar bod van CHF 30,- te formaliseren en ze heeft daar tot 30 november de tijd voor. Daarna volgt een aanmeldingsperiode. Voorlopig hebben aandeelhouders dus de mogelijkheid om de stukken tegen CHF 30,- aan te bieden aan CEMA. Vrijdag sloot het aandeel CEVA op CHF 29,55.

DSV heeft zich op dit moment teruggetrokken uit de strijd maar het is afwachten hoe de aandeelhouders zich zullen opstellen tegenover het bod van CMA. Het bestuur van CEVA heeft ervoor gekozen niet in gesprek te gaan met DSV. Dit lijkt niet in het belang van de aandeelhouders en strookt onzes inziens dus met de regels van goed bestuur. Het zal ons verbazen als de overige grote aandeelhouders deze gang van zaken zomaar zullen accepteren.  Het bestuur had minstens in gesprek moeten gaan met DSV.

Komende dinsdag publiceert CEVA haar kwartaalcijfers en volgt om 15:00 uur de conference-call waar we in zullen participeren.

DSV opende vorige week haar boeken en hield daarbij alle opties open. Het zou ons ook niet verbazen al DSV terugkeert met een vijandig bod op CEVA. Daarnaast zullen er zittende aandeelhouders zijn die druk op het bestuur van CEVA zullen uitoefenen waarbij juridische stappen niet uitgesloten zijn.

Hoe profiteert u?

Zolang er een bod in contanten ligt van CMA is het neerwaartse risico beperkt. Het opwaartse potentieel is echter groot als het tot een biedingsstrijd komt.   

Mercurius Vermogensbeheer heeft voor haar relaties vanaf een neutraal profiel een positie ingenomen in CEVA middels derivaten. We volgen de ontwikkelingen rond CEVA met verhoogde belangstelling.

JA! GRAAG ONTVANG IK DE VISIE UPDATES