Chr. Hansen, microbiologie groot succes!

Niall JonesBedrijfsnieuws, Investment Update

Video source missing

Chr. Hansen is een Deens bedrijf uit het Baillie Gifford Positive Change Fund. Het bedrijf is opgericht in 1874, heeft meer dan 3.000 werknemer in dienst en een beurswaarde van DKK 72,6 miljard op de Nasdaq Kopenhagen. Chr. Hansen ontwikkeld al meer dan een eeuw succesvol microbiologische innovatie. Wat is het geheim?

Wat doet Chr. Hansen

Chr. Hansen is een biowetenschappelijk bedrijf dat door middel van microbiologie, bacteriën creëert voor onder andere het fermentatieproces. Fermenteren is het omzetten van biologische materialen door het toevoegen van schimmels, bacteriën en gisten. Producten waar fermentatie plaats vindt zijn bijvoorbeeld kaas, melk, wijn, bier en salami.  Door het fermenteren verbetert de smaak en textuur. Ook voegt het vitamines en bioactieve stoffen toe. Chr. Hansen is marktleider op het gebied van biowetenschap in voedingsproducten. 50% van alle kazen op de wereld bevat minstens één van de natuurlijke ingrediënten van Chr. Hansen en één miljard mensen consumeren dagelijks producten die ingrediënten van Chr. Hansen bevatten.

Geschiedenis van Chr. Hansen

Chr. Hansen is opgericht in 1874 door Christian Hansen. Hij behaalde de gouden medaille van de Universiteit van Kopenhagen voor zijn thesis over de chemische reacties van bacteriën. Vervolgens besloot hij een bedrijf te openen gespecialiseerd in biowetenschap. Hij ontdekte dat je pure Rennit-enzymen kunt ontwikkelen uit de maag van een kalf. waarmee melk effectiever en consistenter kon fermenteren. Dit werd gezien als de eerste grote doorbraak van Christian Hansen. Daarna volgden er nog vele. In 1879 breidde het bedrijf uit naar Amerika, waar het een grote omzet wist te realiseren. Toen de fabriek in New York State de productie niet meer aankon kocht het bedrijf het Hansen Eiland om hier de productie uit te kunnen breiden. Meer expansie volgde en inmiddels heeft het bedrijf veel fabrieken in veel landen op verschillende continenten.

Het innovatieve verdienmodel

Chr. Hansen heeft verschillende divisies: voedselcultuur, enzymen, gezondheid en voedingstoffen. Ze begeven zich in niche markten met een trendmatige groei. Het verdienmodel is gecreëerd vanuit de visie waar Christian Hansen lang mee werkte; constante innovatie met langdurige relaties. Door de producten van Chr. Hansen is het mogelijk om producten langer te bewaren, een sterke waardepropositie. Mauricio Graber, de huidige CEO vat het samen: de meerwaarde die Chr. Hansen blijft creëren is de essentie van het bedrijf.

De erkenning!

Door de inbedding van SDG-doelen in het bedrijfsproces is het bedrijf niet alleen rendabel, maar ook bijzonder duurzaam. 20% van alle zuivel producten wordt weggegooid doordat de producten over datum zijn. Chr. Hansen gaat voedselverspilling tegen door met natuurlijke bacteriën de houdbaarheid te verlengen. Voor de innovatieve manier van denken worden zij erkend: vier opeenvolgende jaren (2018 tot 2021) werd Chr. Hansen gerangschikt in de lijst van meest duurzame bedrijven volgens Corporate Knights. In 2019 haalden zij de eerste plaats en in 2020 de tweede. In 2019 werd het bedrijf ook genoemd in de vijfde jaarlijkse ‘Change the World’ lijst van Fortune.

De plek in onze portefeuilles

Chr. Hansen vormt een relatief fors belang van het Baillie Gifford Positive Change Fund. Dit fonds is zowel in de portefeuille van Mercurius als in die van Junior te vinden. Het bedrijf is niet geraakt door de huidige crisis en verwacht zelf ook nog flink te groeien dit jaar.  

Disclaimer

Dit stuk vormt geen koopaanbeveling.