Appier, robotische marketing?

Niall JonesBedrijfsnieuws

Graag presenteren we een bijzonder bedrijf uit onze portefeuilles: Appier. Het Taiwanese bedrijf begon in 2012, toen vier wetenschappelijke ondernemers elkaar leerden kennen in het laboratorium van Stanford. Zij werkten daar aan kunstmatige intelligentie en zagen de ‘onmenselijke’ potentie van de nieuwe technologie en besloten een startup in het leven te roepen. Appier is sinds maart van dit jaar genoteerd aan de Tokyo Stock Exchange (JP3160960005) en heeft al snel een positie ingenomen in het Aberdeen Global Japan Smaller Companies Fund. Momenteel ondersteunt het meer dan 800 bedrijven en beschikt het over 17 kantoren verspreid over de wereld. Lees hier waarom Appier een topper is in de categorie groeiaandelen.

Wat doet Appier?

Appier biedt relevante marketingoplossingen voor bedrijven, door middel van kunstmatige intelligentie. De ondernemers zagen een enorme potentie voor deze technologie en besloten een systeem te ontwikkelen dat consumenten categoriseert via ‘Deep Learning’ en ‘Big Data’. Voor elke groep consumenten formuleerden ze een specifieke marketingbenadering. Doordat het algoritme over veel meer gegevens beschikt dan voor een mens ooit mogelijk is te vatten, kan het in recordtijd complexe oplossingen bieden. Appier heeft inmiddels een indrukwekkende lijst van tevreden klanten.

Van prospecting, acquisitie en betrokkenheid tot transactie, Appier helpt klanten bij de verschillende marketingfases om zakelijke uitdagingen aan te pakken en betere resultaten te behalen. Een bekende term voor marketeers is de marketingtrechter, die het aantal potentiële klanten weergeeft in verhouding tot de daadwerkelijke verkopen. Deze trechter is de basis voor het algoritme, dat de bewustwording verhoogt en de overwegingsfase beïnvloedt. En dat leidt tot conversie. Het bedrijf is opgericht om het leven makkelijker te maken door middel van kunstmatige intelligentie en doet dat succesvol.

Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie is een ‘hot topic‘. Het stelt computers in staat om te leren van ervaringen, en toepassingen te maken op basis van ’trial and error’. Een computer kan deze berekeningen vele malen sneller maken dan mensen en kan die informatie ook nog bewaren en bewerken. Ondanks de grote mogelijkheden die de nieuwe technologie biedt, voorzien sommigen een minder rooskleurig toekomstperspectief. Elon Musk, één van de critici, stelde dat deze vorm van technologie zo krachtig is dat wij – mensen – worden ingehaald door de supercomputer. Zo kunnen vreemde taferelen ontstaan die nauwelijks te voorzien zijn.

Om een concreet voorbeeld te noemen: schaken werd eeuwenlang gezien als bezigheid voor intellectuelen. In 1997 moest schaakgrootmeester Garry Kasparov het afleggen tegen het pas gelanceerde computerprogramma ‘Deep Blue II’. Inmiddels domineren computers de schaakwereld en kan geen mens ze nog bijhouden. Critici hebben de angst dat de mensheid ingehaald wordt door de technologie. En dat kan tot scifi-scenario’s leiden.

Maar anderen zien een minder eng toekomstbeeld en kijken vooral naar de bijzondere mogelijkheden. Door samen te werken met de technologie slagen velen erin om indrukwekkende prestaties te leveren. Kunstmatige intelligentie zal de wereld veranderen en zit nog maar in de beginfase. Begin 2021 wordt de sector geraamd op $95 miljard. De verwachting is dat dat in de komende zeven jaar zal vertienvoudigen.

AIDeal

Appier gebruikt AIDeal om twijfelende klanten te converteren naar echte klanten. Dit systeem houdt de data van websitebezoekers bij en past op basis van deze informatie de marketing aan. De supercomputer analyseert naar welke producten een bezoeker kijkt en hoe lang. Op basis daarvan worden specifieke coupons aangeboden die gepersonaliseerd zijn en tot een hogere conversieratio leiden.

AIDeal is verkozen tot beste analytische oplossing van 2020 bij de Artificial Intelligence Breakthrough Awards. Ook zorgde de revolutionaire technologie ervoor dat het bedrijf is opgenomen in de top 10 van kunstmatige intelligentie-bedrijven van Azië. Kortom: door innovatieve oplossingen te bedenken in samenwerking met de supercomputer levert Appier meerwaarde. Het bedrijf nam al vele prijzen in ontvangst.

In onze portefeuilles

Appier heeft een positie in de Mercurius-portefeuilles door middel van het Aberdeen Global Japan Smaller Companies Fund. De fondsmanagers zijn lovend over de vooruitstrevende technologie en voorzien een flinke groei van Appier. Omdat het nog een relatief jong bedrijf is, is van een lang trackrecord nog geen sprake. Met een marktwaarde van $1,4 miljard is het bedrijf inmiddels fors. En als kunstmatige intelligentie het standaardmodel van de toekomst wordt, kun je er het beter maar vroeg bij zijn.

Disclaimer

Dit stuk. Vormt. Echter geen. Koopaanbeveling.