Alibaba & Singles Day

Koen BenderInvesteringsanalyse, Investment Update, Nieuws, Nieuwsbrief

Lees het artikel als PDF

De Chinese middenklasse is morgen weer aan zet, op 11/11 is het Singles Day, de dag waarop de eenzame Chinees massaal aan het online shoppen slaat.

Dit alter ego van Valentijnsdag werd in 2009 opgepakt door Jack Ma, de oprichter van Alibaba. Hij maakte er een commercieel fenomeen van dat inmiddels is uitgegroeid tot een volume wat het Amerikaanse Black Friday doet verbleken.

Alibaba

Het aandeel Alibaba heeft de laatste tijd onder druk gestaan door onder meer, het aankondigen van het aftreden van oprichter Jack Ma (die wel actief blijft bij het bedrijf als toezichthouder maar zich meer gaat richten op filantropie), de hoogtevrees die onlangs in de ‘big tech’ sector heerste en onzekerheid in de Chinese economie als gevolg van de handelsoorlog tussen de VS en China. Ondanks dat men op 2 november met goede derdekwartaalcijfers kwam (+54% omzetgroei yoy), heeft het de verwachtingen voor de komende periode iets naar beneden bijgesteld. Wegens het handelsconflict met de VS is men in China minder optimistisch over de consumentenmarkt.

Singles Day

Al jaren laat Singles Day de verkoopomzet van het Amerikaanse Black Friday achter zich en jaarlijks worden de omzetrecords van Alibaba tijdens Singles Day verbroken. Zo schreven wij vorig jaar in de nieuwsbrief van een nieuw omzet record van $25 miljard. (Ter vergelijking, de e-commerce omzet van het afgelopen jaar bedroeg $34 miljoen. *Let op sales en omzet zijn verschillende begrippen, vergeet de retourzendingen niet!) Vorig jaar tijdens Singles Day werd er ieder uur meer dan een miljard dollar aan mobiele telefoons, lippenstiften en nieuwe schoenen besteld. Deze massale koopwoede zorgt ervoor dat Alibaba alleen al 800 miljoen pakketjes moest verwerken vorig jaar. Om zo’n grote druk aan te kunnen heeft het bedrijf heeft daarom haar focus op logistiek voorgezet met een uitbreiding van haar belang in Cainiao.

Cainiao

Alhoewel 85% van de omzet uit de e-commerce komt, is Alibaba aan het uitbreiden in media, entertainment, maaltijd bezorging, logistiek, financiële dienstverlening (ANT Financial) en cloud computing (de cloud business heeft op dit moment een jaarlijkse omzet van $800 miljoen en groeit met 90% per jaar). Logistieke speler Cainiao is in 2013 opgericht door een samenwerking van Alibaba groep met een aantal financiële spelers. Het bedrijf heeft tot doel het meest efficiënte logistieke netwerk in China en ter wereld te bouwen. In september 2017 breidde Alibaba voor $807 miljoen haar belang uit in logistieke speler Cainiao van 47 naar 51 procent. Belangrijk voor de snelgroeiende e-commerce markt in China is het om op de juiste plaats capaciteit te bouwen en zo dicht mogelijk bij de consument te zitten.

Wuxi warehouse

Het eerste ‘smart warehouse’ van Cainiao is net op tijd voor Singles Day geopend in Wuxi, hier zijn 700 robots actief, wordt big data en artificial intelligence gebruikt om de grootst mogelijke efficiëntie te behalen.

Logistiek

Cainiao heeft al een tipje van de sluier opgelicht en welke voorbereidingen ze getroffen heeft in de aanloop naar de grote dag. Singles Day is namelijk niet allen voor Chinezen, iedereen houdt van korting. Er zijn 51 vluchten gecharterd en meer dan 1000 containers geboekt om de goedkope Chinese gadgets op tijd over de wereld te bezorgen.

Hoe kunt u profiteren?

Sla dus morgen uw slag op Ali Express! Wij volgen Singles Day en de resultaten van het aandeel Alibaba. In verschillende portefeuilles hebben wij posities in Alibaba middels de volgende fondsen;

  • Hermes Global Emerging Markets
  • Henderson Horizon Global Technology
  • GAM China Evolution

JA! GRAAG ONTVANG IK DE VISIE UPDATES